8x retail reads en koffietafelboeken van 2018
bezig met laden...
Met de feestdagen en 2019 in het vooruitzicht, een shortlist van koffietafelboeken en interessante retail reads.
Sneaker Freaker. The Ultimate Sneaker Book!
Een meer dan 650 pagina tellende Engelstalige uitgave van Simon Wood. Het boek bevat 'alle belangrijke sneakermomenten, van Kanye tot Adidas Futurecraft, Nike Air Force 1 tot New Balance’, zo luidt de beschrijving. Te koop via Taschen, Mendo en Bol.com vanaf 40 euro.
Uit het FashionUnited archief: Van de atletiekbaan tot de catwalk: de geschiedenis en ontwikkeling van sneakers
Fotocredit: Sneaker Freaker. Credit: Taschen.
The future of shopping - waar iedereen retailer is
“Traditionele retail is dood. Economische, demografische en vooral technologische ontwikkelingen hebben hem overbodig gemaakt. De statische winkel heeft plaatsgemaakt voor een verscheidenheid aan vormen. Door de digitalisering is de wereld vandaag één grote marktplaats geworden. In die revolutie is een nieuwe consument opgestaan, die tegelijkertijd ook producent en retailer is,” aldus de beschrijving. Het boek van Jorg Snoeck en Pauline Neerman is verkrijgbaar in het Nederlands, Engels en Frans, via de website van Jorgsnoek.com en ook via onder andere Bol.com. De prijs is 24,99 euro.
Marc Jacobs Unseen 1994 – 2012
Het eerste naslagwerk van de Amerikaanse modeontwerper Marc Jacobs, met nooit eerder vertoonde beelden van Vogue fotograaf Robert Fairer. In de vroege jaren negentig was Jacobs creatief directeur bij Perry Ellis en voor de herfstcollectie ‘92 debuteerde hij met een look die het succes reflecteerde van undergroundbands als Nirvana. De kledingstukken werden beschouwd als zeer controversieel omdat ze in schril contrast stonden met de preppy, sportswear-vibe die Perry Ellis wilde overbrengen. De show was het bewijs van Jacobs’ talent om de culturele zeitgeist te vangen in een collectie die relevant, draagbaar en boven alles cool was. De negatieve aandacht leidde uiteindelijk tot Jacobs’ ontslag. Zijn ontslag bleek de start te zijn van een roemrijke carrière waarin hij onder andere aan het hoofd stond bij Louis Vuitton - misschien wel de meest felbegeerde positie in modeland (bron FashionUniteda). Het 350 pagina tellende naslagwerk is verkrijgbaar via Mendo, Paagman en Amazon, vanaf 55 euro.
Waarom stenen winkels winnen en webwinkels verliezen
Het boek, met bijdragen van 18 medeauteurs, is het vervolg op het boek #WatNouEindeVanWinkels (juni 2016) van Strabo directeur Hans van Tellingen. De beschrijving luidt: “Waarom Stenen Winkels Winnen? Dat is logisch, toch? Dit boek beschrijft waarom. Met de waarheid over onder meer winkelleegstand, het percentage dat online besteed wordt, over de toekomst van webwinkels en gratis parkeren” Het kost 24,95 euro.
Viktor&Rolf: Fashion Artists 25 Years
De ontwerpers Viktor Horsting en Rolf Snoeren zijn tijdens een viering van het 25-jarige jubileum van het merk Viktor & Rolf in oktober jl benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Horsting en Snoeren leerden elkaar kennen op de kunstacademie in Arnhem. Sinds hun debuutcollectie in 1993 hebben ze vele internationale prijzen in de wacht gesleept voor hun unieke en kunstzinnige visie op mode. In de Rotterdamse Kunsthal was een grote overzichtstentoonstellling, en ook werd de jublieumpublicatie ‘Viktor&Rolf Fashion Artists 25 Year’ uitgebracht. Het 200 pagina tellende naslagwerk kost 40 euro.
Lees ook de reportage: 25 jaar Viktor&Rolf: “Deze tentoonstelling is 25 jaar aan dialoog”
Fotocredit: The House at the End of the World, 2005, David LaChapelle Studio
The Life of 50 Fashion Legends
"Dit visuele boek leidt je door de verhalen van vijftig van 's werelds grootste ontwerpers. Lees meer over de levenskeuzes van de legendes, hoe zij zich aanpasten aan trends en tegenslagen en ontdek hoe de mode-industrie door de jaren heen is veranderd," aldus de beschrijving. Met biografieën van onder andere Raf Simons, Dries van Noten, Stella McCartney en Calvin Klein. Het boek van uitgever Fashionary telt 120 pagina's en kost 20 euro. Ook verkrijgbaar via Mendo.nl en Bol.com.
Fashion Together
’Een ode aan de meest buitengewone duo’s in de mode.’ Het Engelse boek 'Fashion Together', samengesteld door Lou Stoppard, redacteur van de Londense modewebsite SHOWstudio, en uitgegeven door Rizzoli, telt 300 pagina's. Te zien is werk van onder anderen Vivienne Westwood en Andreas Kronthale, Philip Treacy en Isabella Blow, Thom Browne en Stephen Jones, Riccardo Tisci en Mariacarla Boscono, Jonathan Anderson en Benjamin Bruno. Verkrijgbaar via Amazon en Mendo. De prijs: 63 euro.
Lees ook het artikel van FashionUnited: De top 7 buitengewone modeduo’s uit heden en verleden
Illustrerende foto uit het artikel ‘De top 7 buitengewone modeduo’s uit het heden en verleden’. Collage FashionUnited. Beeldcredits: Bierre Bergé en Yves Saint Laurent, Studio Harcourt Paris, Fondation Pierre Bergé YSL Facebook / Tom Ford voor Gucci / Vivienne Westwood en Andreas Kronthaler, Vivienne Westwood / YSL Mondrian Dress, Own Work
Circles of Retail
“Een beproefd businessmodel voor de retail van morgen. Stap voor stap innoveren is zoveel makkelijker als je denkt vanuit de klant en aansluit bij je eigen passie. Meer dan ooit is er behoefte aan een praktisch en beproefd businessmodel voor de retail van morgen. Dit boek geeft het antwoord,” aldus de omschrijving van Uitgeverij Sarphati BV. Circles of Retail is naar eigen zeggen geschreven voor (toekomstige) retailondernemers en kan ook worden gebruikt door docenten en studenten binnen de retail. Het boek van Michel Kregel en Ria van Dinteren is te koop via de website Circlesofretail.nl en de eerder genoemde uitgeverij. Het kost 39,50 euro.
Mert Alas en Marcus Piggott
Picture Perfect: The photo duo behind some of fashion’s glossiest shot. Ruim 300 foto’s uit het portfolio van de iconische fotografen Mert Alas en Marcus Piggott zijn door Charlotte Cotton in dit koffietafelboek gebundeld. Kim Kardashian deelde in september via Instagram een blote foto van zichzelf in een boom, geschoten door het duo, wat resulteerde in behoorlijk wat publiciteit. Er is een Mert Alas and Marcus Piggott Taschen XL collector's edition voor 600 euro, en een kleinere editie voor 60 euro.
Foto: Mert Marcus cover. Credit: Taschen
Verwacht in 2019
MOAMIn het MOAM Boek 100 Nederlandse creatieven: iconische namen en jonge en opkomend talent. We noemen bijvoorbeeld Piet Paris, G-star Raw, Jan Taminiau, Inez&Vinoodh en Iris van Herpen. Het boekt telt 300 pagina's en komt uit in april 2019. Beschikbaar voor pre-order, voor 50 euro.
Gerelateerd uit het archief:
Homepagefoto: Sneaker Freaker. Credit: Taschen.
.