Vliegende start door internationale matchmaking voor fashionbedrijven
bezig met laden...
Modeondernemer Jeanine Bekhof is de commerciële spil tussen merkeigenaren en internationale agenten. Dankzij Enterprise Europe Network (EEN) is zij tijdens de Modefabriek in contact gekomen met merken die haar expertise goed kunnen gebruiken, waaronder twee Italiaanse modelabels en een Spaans accessoiremerk.
Jeanine Bekhof heeft meer dan twintig jaar managementervaring bij verschillende modemerken, zowel retail- als groothandelsbedrijven. Op een gegeven moment bereikte ze een punt waarop ze graag voor zichzelf wilde beginnen. “Ik was op zoek naar meer vrijheid,” vertelt ze. “Daarom heb ik de stap genomen en me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel met mijn bedrijf JeanB Fashion Agency. Centraal in mijn aanpak staat het verbinden van modemerken met de juiste agenten, waarin ik zelf de commerciële aansturing op mij neem. Samen met het afstemmen van de marketingstrategie komen we zo tot een optimaal resultaat.”
Een echte teambouwer
Haar ervaring en netwerk kan ze goed gebruiken om modemerken te helpen internationaal verder te groeien. Bekhof omschrijft zichzelf als een echte teambouwer. Toch was ze in het begin nog wat zoekende hoe ze haar bedrijf het beste kon gaan neerzetten. Daarnaast was ze op zoek naar mooie modemerken om mee samen te werken. Toen ze een uitnodiging ontving voor EU FashionMatch 2018, een event tijdens de Modefabriek, was haar nieuwsgierigheid dan ook meteen gewekt. “Het bericht was afkomstig van Fatma Sener van de Kamer van Koophandel”, vertelt ze. “Ik heb haar direct op LinkedIn opgezocht en zag dat ze als matchmaker veel betekent voor ondernemers. Dat gaf vertrouwen. Daarnaast heb ik mij ook in het evenement verdiept. Het leek me een mooie mogelijkheid om in contact te komen met relevante modemerken.”
Internationaal netwerk
Tijdens EU FashionMatch kunnen modebedrijven van over de hele wereld potentiële zakenpartners ontmoeten. Het netwerkevenement vindt in januari 2019 voor de achtste keer plaats tijdens de Modefabriek. “De Kamer van Koophandel betrekt de Nederlandse markt erbij en EEN sluit daarop aan met een internationaal netwerk. Dat maakt de formule zo succesvol”, vertelt Sener. Als ondernemersadviseur is ze trots op de Modefabriek. Het is een uniek platform in Nederland dat we moeten blijven koesteren. Volgens Bekhof zijn er tegenwoordig zoveel modemerken, en neemt het aantal retailers juist af. Het gevolg is dat iedereen kritisch is op alle fronten. “Essentieel voor mij is dat een merk commercieel is, anders dan anders en met een eigen verhaal. Tevens moet de organisatie professioneel zijn en toe aan het nemen van verdere stappen. Dit is een must om een succesvol te zijn om export op te zetten. Daarnaast vind ik het belangrijk als er een klik is met de eigenaar.”
Online matchmakingtool
Via de online matchmakingtool van EEN maakte Bekhof een voorselectie van bedrijven die haar interessant leken. Andersom werd zij uitgenodigd door andere bedrijven die aan het event deelnamen. Op deze manier stelde ze van tevoren haar eigen agenda samen en maakte alvast kennis via de chatbox van het platform. “Het is mooi om te zien dat Jeanine haar kwaliteiten optimaal benut en excelleert in het gebruik van de technologie achter ons matchmakingtool”, aldus Sener. “Ze is nieuwsgierig, staat open voor innovatie en is helder in de communicatie; ook als het geen match is deelt ze dat netjes mede. Dit wordt door de deelnemers als zeer prettig ervaren, zo blijkt uit de feedback die we krijgen. Voor Jeanine zelf is het ook erg fijn: door je via het systeem goed voor te bereiden kun je de tijd op Modefabriek zo efficiënt mogelijk besteden.”
Succes in Italië
Deze werkwijze heeft zijn vruchten afgeworpen: tijdens de EU Fashion Match 2018 is Bekhof in contact gekomen met drie nieuwe labels, waaronder Meller, een Spaans zonnebrillen- en horlogemerk en het Italiaanse damesmerk Les Fruits du Paradis. Deze labels heeft zij vervolgens geïntroduceerd in haar netwerk. “Hierna werd ik door Fatma uitgenodigd voor de Torino FashionMatch in juni 2018. Uit deze matchmaking in Turijn is ook weer een samenwerking voortgekomen met Pina It, een Italiaans damesmodelabel dat nog niet ontdekt is door de Nederlandse markt. Inmiddels heeft Bekhof een tiental merken in haar portfolio waar zij commercieel verantwoordelijk voor is. Sener: “Jeanine staat open voor nieuwe dynamische manieren van ondernemen én voor onbekende labels die klaar zijn om te professionaliseren.”
Verrast door betrokkenheid
Ze omschrijft Bekhof als een zeer gefocuste ondernemer die goed weet wat ze wil en daarom weinig begeleiding nodig heeft. Toch heeft de ondernemersadviseur nog regelmatig contact met haar. Want wensen voor de toekomst zijn er altijd. “Ik ben heel tevreden over wat ik in een jaar tijd heb bereikt”, zegt Bekhof, “maar in de toekomst zou ik graag nog een bijzonder sieraden- en tassenmerk aan mijn portfolio toevoegen. Netwerken blijft daarom ongelofelijk belangrijk. Als ik een vraag heb of ergens hulp bij kan gebruiken, staat Fatma voor me klaar. Ik ben verrast dat de Nederlandse overheid deze begeleiding biedt.” Zowel naar merken als agenten toe is ze altijd eerlijk en open. “Het heeft geen zin om gouden bergen te beloven. Een merk moet je geleidelijk opbouwen en stap voor stap neerzetten. Je hebt maar één keer de kans om het goed te doen.”
EU FashionMatch 8.0 vindt plaats op zondag 20 en maandag 21 januari 2019 in de RAI Amsterdam tijdens de Modefabriek. Voor meer informatie en aanmelden: https://fashionmatch-8thedition.b2match.io/